הסבר על השיטה

כשרות המקוה

על כשרות המקוה עמלו ושקדו רבנים חשובים במשך זמן רב, על מנת שתהיה מהודרת לפי כל השיטות המחמירות, תוך כדי ביצוע נסיונות בחומרים שונים, עד שהגיעו לצורת הבניה המהודרת והטובה ביותר.

תחתית המקוה מעוגנת לקרקע בפטנט ייחודי (פטנט רשום) מיוחד שעולה על כל דרישות ההלכה.

לאחר שקרקעית המקוה מעוגנת לקרקע, מקימים את קירות המקוה החיצוניים, כשכל קיר מורכב משתי פלטות לפחות כדעת האגרות משה יו"ד ח"ב (סי' צ"ה).

לאחר הקמת הקירות החיצוניים מחלקים את החלל הפנימי, לאזור הטבילה, ולאוצרות, ובמקוה חב"ד מקימים בור תחתון.

בכל אוצר וכן באזור הטבילה יש חור במקוה המפולש לבטון וסתום בבטון שגודלו לפחות כשפופרת הנאד, כך שאין שום חשש כלי (עיין שולחן ערוך סימן ר"א סעיף ז' וסעיף מ').

להלן נביא את ההסכמות מגדולי הרבנים והפוסקים המסכימים על בניית המקוה.

יש להדגיש כי עקב המורכבות הרבה בהלכה, ועקב החשיבות הרבה לסדר בנית המקוה, יש צורך ברב מומחה שיפקח לאורך כל בנית המקוה, שהכל יתבצע על פי ההלכה.

כי כל שינוי הכי קטן, יכול לגרום לפסילת המקוה.

עקב החשיבות הרבה בפיקוח צמוד על בנית המקוה, התנו הרבנים שעל כל מקוה יופיע מספר סידורי, ובתעודת הכשרות יוזכר שם המקום בה נבנה המקוה, ומספר הסידורי של המקוה.

בזכות היותו מיוצר בפס ייצור, כשאת עיצוב המקוה הסופי וההידורים הנדרשים נקבעו ע"י הרבנים שליט"א, אין מקום לטעויות אנוש ואילתורים, עקב השגחה צמודה שנועדה לוודא שהדרישות הנ"ל יבוצעו לאורך כל פס הייצור.

הרב קאינבסקי

בס"ד

 מקוה מלכות נבנה מלוחות נפט קשה, המיוצר בפטנט ייחודי,
וניתן להקים ממנו מקוה יציב ומסיבי השומר על המים ללא זחילה (בריחה) של מי המקוה,
וכן שומר היטב על חום המקוה, והקמתו מהירה במיוחד.

מעלות המקוה

 

זחילה – [כינויה ההלכתי של בריחת מים מהמקוה],

זחילה פוסלת את המקוה מהתורה, ואפילו זחילה קלה פוסלת.

בדרך כלל, קשה מאד לזהות זחילה במקוה, וגם שמוצאים זחילה, קשה מאד לאתר את מקור הזחילה, והדבר עלול להשבית את המקוה במשך זמן רב. לפעמים נתקלים בבעבוע מים מתוך הרצפה, שנובע מכל מיני סיבות הקשורות בבניה, באיטום, או בקרמיקה המודבקת למקוה.

במקוה מלכות, עקב החומר המיוחד, לא שייך שיהיה בריחת מים, וגם ניתן בקלות לאתר את מקור הבעיה, והתיקון הוא מיידי. וגם עקב היותו של לוחות הנפט, אין צורך לצפותו קרמיקה, וממילא נמנעות בעיות רבות.

מקוה מלכות נותנת שלוש שנות אחריות לתקינות המקוה.

 

שמירת חום המים

אחד מהעלויות היקרות של האחזקה השוטפת, היא חימום המים, ובמיוחד בארצות הקרות.

מקוה מלכות נבנית מחומר מבודד, וכך המים שומרים על חומם, ויש חסכון ניכר של עשרות אחוזים בעלויות חימום המים.

בניה מהירה – הקמת מקוה לוקחת כחדשים רבים, חפירת הקרקע, יציקת יסודות, יציקה היקפית, יציקת הבורות, איטום, ציפוי קרמיקה ועוד. מלבד זאת יש מקומות בהם אי אפשר לבנות מקוה בגלל כל מיני בעיות – אדמה שאי אפשר לחפור בה, מקום קטן ועוד.

במקוה מלכות ההקמה מהירה, אין צורך בחפירת בור, המקוה נבנית על גבי יציקת בטון. וזמן הקמת המקוה הוא מהיר ביותר. כשזמן בנית המקוה באתר הלקוח לוקחת בין יום לארבעה ימים [תלוי בגודל המקוה, ובצורתו], ומלבד זאת עלות בנית המקוה זולה ביותר.

במקוה מלכות היות והשימוש הוא בלוחות נפט קשה (יחסית לבטון המזוין) הממדים הכוללים של המקוה קטנים יותר, ולכן ניתן לבנותו גם במקומות קטנים. וממילא עקב הממדים הצנועים של המקוה ישנו חסכון ניכר בהוצאות נלוות.

אייזן בטון 

בפוסקים מצינו שנזכר ענין "אייזן בטון", דהיינו נתינת ברזל בקירות המקוה וברצפתו, לרוב הפוסקים הדבר מותר לכתחילה, אך יש פוסקים שמחמירים בדבר, ויש מקומות החוששים לשיטתם, ובונים את המקוה ללא ברזל, דבר המקשה על בנית המקוה, וכן מייקר את עלויות הבניה.

במקוה מלכות אין את החשש הנ"ל, ויוצאים ידי כל השיטות.

ניקוי וייבוש המקוה

אחד הבעיות המצויות במקוואות הוא בעית ניקוי וייבוש המקוה, במקוה מלכות בזכות לוחות הנפט ניתן לנקות ולייבש את המקוה בצורה מהירה מאד ויעילה. בזכות מבנה החומר לכלוך לא נדבק למקוה ואינו משמש מצע גידול לחיידקים ובקטריות.

כלי נגישות

Powered by - Wemake